Čítanie zaberie: 2 minúty
5. Počúvajte, čo cítite
Ako už bolo povedané, rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je premenlivá, takže je nevyhnutné počúvať samých seba
neustále. Ak sa cítite preťažení, úprimne o tom hovorte a povedzte svojim kolegom a manažérom, že trávite prácou príliš veľa času. Spoločnosti, ktoré dnes najviac premýšľajú dopredu, hovoria so svojimi zamestnancami a počúvajú ich potreby. Manažéri tiež vedia, že tí, ktorí žijú dobre, lepšie pracujú. Dobrá rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je výhodná pre vás aj pre spoločnosť, pre ktorú pracujete.
Zmena potrebuje čas, nikomu sa život cez noc magicky nezjednoduší. Je dôležité byť vyrovnaný a zhovievavý k sebe samému: radujte sa z každého úspechu a z každého dosiahnutého pokroku. Rekalibrácia vášho každodenného života je dlhý proces, ale stojí za námahu: deň za dňom sa budete cítiť viac uvedomelí, vyrovnanejší a budete mať svoj osud pod kontrolou.
Ste pripravení preplánovať si rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom a zažiť chvíle vyhradené len pre seba, ktoré si zaslúžite?
Vitajte vo svete Whirlpool. Tvoríme pre vašu pohodu
4. Postarajte sa o svoje vzťahy s ostatnými
Socializácia je základná ľudská vlastnosť s hlbokými koreňmi.
Čas venovaný spoločenským vzťahom je vzácny – od kávy s kolegami až po večery so starými priateľmi a rodinou – pretože emocionálne obohacuje náš život a pomáha nám spájať sa s ostatnými. Nevyhýbajme sa socializácii, kultivujme ju.
3. Regenerujte sa starostlivosťou o seba
„Každý deň potrebujete malú dovolenku," povedal psychoterapeut.
Odpojiť sa je potrebné, ale pre niektorých ľudí je ťažké si to dovoliť.
Pár hodín strávených pečením koláča, 20 minút na relaxačný horúci kúpeľ, prechádzka v prírode, nejaké fyzické cvičenie na regeneráciu tela: nezáleží na tom, čo robíte a koľko času tomu venujete, dôležité je vniesť do týchto aktivít organizáciu – a vychutnávať si – vašu malú každodennú dovolenku.
2. Naučte sa povedať nie
„Čo sa stane, ak poviem nie kolegovi, ktorý ma požiada o pomoc, práve vtedy, keď vypnem počítač?“. Pravdepodobne nič, ale veľa ľudí s tým bojuje, pretože sa obávajú, že to na nich vrhne zlý tieň, budú pôsobiť neempaticky alebo bez záujmu pomôcť.
To, že dokážete povedať nie, neznamená, že musíte podceňovať potreby iných, ale jednoducho to, že si vážite svoj vlastný čas a potreby. A pamätajte: stanoviť nejaké hranice neznamená postaviť nepriechodnú stenu. Ak je pre vás povedať nie tabu, majte na pamäti, že existuje veľa odtieňov nie. Niekedy je nie rázne a niekedy nie. Niekedy je nie definitívne; inokedy znamená nie teraz.
Vyskúšajte si to, aby ste tomu uverili: „Bohužiaľ, teraz nemôžem, ale zajtra alebo keď bude vhodná chvíľa si nájdem čas a rád ti pomôžem."
Stavíme sa, že druhá strana to pochopí?
1. Vytvárajte priority
Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je pre každého z nás jedinečná; líši sa od človeka k človeku a môže sa časom vyvíjať v závislosti od našej osobnej a profesijnej situácie.
Zamerajte sa na to, čo je pre vás dôležité tu a teraz: identifikácia prvkov spokojnosti a nespokojnosti vo vašom dni je prvým krokom k pochopeniu možností, kde zasiahnuť, aby ste zlepšili svoju rutinu. Skúste si urobiť zoznam svojich bežných úloh. Pri každej z nich si položte nasledujúce otázky: Aká dôležitá je to na stupnici od 1 do 10? Je to urgentné alebo to môžem odložiť? Môžem to delegovať na niekoho iného? Deň za dňom zistíte, že ak strávite trochu času vytváraním priorít pre jednotlivé úlohy, bude pre vás prirodzené znovu získať kontrolu nad svojím každodenným životom a zlepšiť aj jeho ostatné oblasti.
Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom: ako ju dosiahnuť?
Jemná, zložitá, krehká: rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je rovnováhou medzi prácou a ostatnými aspektmi života každého človeka. Podľa odborníkov dosiahnutie dobrej rovnováhy medzi prácou a životom znamená cítiť celkovú spokojnosť s rutinou a venovať správne množstvo času rôznym životným oblastiam: koníčkom, rodine, profesii a ďalším jeho súčastiam.
Vypočuť si svoje najhlbšie potreby a dať im priestor, ktorý si zaslúžia, nie je pre mnohých ľudí ľahké ani okamžite možné. Väčšina z nás už mala, aspoň na chvíľu, skúsenosť s tým, že je vtiahnutá do svojich pracovných úloh a dáva absolútnu prednosť práci pred všetkým ostatným. Tu je 5 tipov, ktoré si môžeme osvojiť, aby sme zlepšili rovnováhu medzi prácou a všetkými ostatnými zložkami nášho každodenného života.